5 najważniejszych zmian w prawach konsumenta
 
25 grudnia 2014 r. wejdzie wżycie ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która wprowadza wiele korzystnych dla kupujących zmian w zakresie najczęściej zawieranej odmiany umowy sprzedaży – czyli umowy z konsumentem. Jak zapowiadałam – na bieżąco będę Wam przybliżać nową regulację, a zacznę od uwypuklenia najważniejszych w mojej opinii kwestii.


1. Masz więcej czasu na odstąpienie* od umowy.
 
W przypadku sprzedaży przez Internet lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazie, u akwizytora) będziesz mieć prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, a nie jak obecnie – 10. Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje Cię o terminie do odstąpienia, będziesz miał możliwość to zrobić w ciągu 12 miesięcy.
 
*odstąpienie – ma skutek taki, jakby umowa nie została zawarta. Po dokonaniu pewnych formalności Ty zwracasz produkt, przedsiębiorca – wpłaconą należność.
 
2. Wiesz, w którym momencie następuje złożenie odpłatnego zamówienia przez Internet.
 
Ustawa nakłada obowiązek oznaczania w czytelny sposób przycisku lub podobnej funkcji służącej do składania zamówienia przez Internet słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub uzyskania potwierdzenia przez konsumenta, że wie, iż zamówienie jest odpłatne. Gdy przedsiębiorca tego nie dopilnuje umowa nie zostanie zawarta. Do tej pory klikaliśmy „KUP TERAZ”, „ZAMÓW”, „ZAPŁAĆ” i w zależności od sklepu na różnych, czasami trudnych do przewidzenia etapach, można było się wycofać z transakcji, a ostateczna cena nie była do końca wiadoma. Teraz będzie to ujednolicone i jaśniejsze. Powinny zniknąć także pułapki w postaci pozornie darmowych ofert.
 
3. Będziesz w ogóle wiedział więcej.
 
Ustawa nakłada na przedsiębiorcę obowiązki informacyjne dotyczące produktu, ceny, sposobu zawierania umowy, możliwości i sposobu odstąpienia od niej. Na początku okresu obowiązywania umowy pewnie nie wszyscy sprzedawcy będą stosowali nowe regulacje, znajdą się tacy, którzy nie zmienią od razu zasad prowadzenia sprzedaży przez Internet, ale nie dajcie się zwieść! Ustawa oczekiwała na wejście w życie pół roku i każdy przedsiębiorca miał czas by się przygotować na zmiany.
A jak nie będziesz wiedział, jak odstąpić od umowy – będziesz mógł wykorzystać ogólnodostępny wzór określony ustawą!
 
4. Masz większe możliwości.
 
Kupisz wadliwy produkt? Będziesz mógł od razu wybrać, czy chcesz, aby przedsiębiorca go naprawił, wymienił, obniżył cenę a jeżeli nic z tych opcji Ci nie odpowiada a wada jest istotna, bo to co otrzymałeś jest wielkim bublem – po prostu odstąpisz od umowy. Przedsiębiorca w dwóch ostatnich przypadkach może zaproponować niezwłoczną i dogodną dla kupującego naprawę lub wymianę. Jeżeli po raz drugi zareklamujesz produkt możesz żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.
 
5. Przedsiębiorca zwróci Ci poniesione koszty przesyłki zwracanego produktu.
 
Gdy skutecznie odstąpisz od umowy zawartej przez Internet przedsiębiorca zwróci Ci nie tylko cenę produktu, ale i koszt przesyłki, który pokryłeś kupując towar. Uwaga – przedsiębiorca będzie miał prawo zwrócić koszt przesyłki nie wyższy niż najtańszy ze sposobów, który oferuje (czyli gdy zapłaciłeś za dostawę najdroższym kurierem, sprzedawca zwróci Ci równowartość przesyłki z wykorzystaniem paczkomatu za 5,99 zł).

 
Uwaga: nowa regulacja będzie miała zastosowanie wyłącznie do umów zawieranych od 25 grudnia 2014 r.: nietrafionych prezentów gwiazdkowych nie będzie zatem dotyczyła, ale zdobyczy z wyprzedaży – jak najbardziej!
 
Autorka: Agnieszka Stupkiewicz

сайтраскрутка